Bistert klimat ställer hårda krav

Vårt klimat och saltade vägar utsätter våra bilar för mycket hårda påfrestningar. Bara i Stockholms län utsätts varje enskild bil för ca 16 kilo vägsalt per år (källor: Trafikverket, Transportstyrelsen). För att hålla i många år behöver därför de allra flesta bilarna kompletteras med ett ordentligt rostskydd – helst så snabbt som möjligt.

"Rostskydd en fråga om liv eller död"

Rubriken är hämtad från DN Motor den 14 februari 2004 och vi hade inte kunnat säga det bättre själva. Rost som ohämmat får ge sig på skyddande balkar förvandlar på sikt bilar till rullande dödsfällor.

Alla bilar rostar - om man inte gör något åt det

De flesta bilfabrikanter lämnar garanti mot rost. Men läser du det finstilta, framgår att garantierna bara gäller mot genomrostning - det vill säga, vanligen det sista stadiet i en bils liv. Det klarar de flesta märken inom garantitiden, men det hindrar inte att din bil ändå kan vara allvarligt skadad av rostangrepp.

En del bilar rostar mer än andra

Det kan bero på konstruktionen eller vilket material tillverkaren har använt för rostkänsliga delar. Ibland har tillverkaren slarvat med grundrostskyddet – och det kan drabba alla bilmärken. Dessutom har klimatet och förhållandena på vägarna stor betydelse, till exempel saltade vintervägar. Luftföroreningarna i Stockholmsområdet ställer extra krav. 

Oberoende rostrapport

Swerea KIMAB, före detta Korrosionsinstitutet, ger med jämna mellanrum ut en rapport där de undersöker olika bilmodellers rostbenägenhet och rostskydd. Rapporten finns hos Bilprovningen men kan också laddas ner här.

Förr eller senare hamnar alla bilar på skroten, eller som här på en bilkyrkogård i Småland. Genom att sköta sin bil och regelbundet se över rostskyddet är chansen större att det blir senare.